Monday, August 3, 2009

SKRIN SENTUH PINTAR

Beratnya hanya 135 gram, lebih kecil daripada iPhone. Namun,

ia menyediakan teknologi yang menjadi pilihan pengguna telefon bimbit hari ini.


SEBAGAI sebuah gajet berskrin sentuh berbilang, telefon pintar Palm Pre hadir dengan papan kekunci QWERTY gelongsor vertikal penuh dan aselerometer. Palm Pre yang dilengkapi kemudahan WiFi ini juga disertakan dengan Sistem Pengesanan Global (GPS), Bluetooth 2.1 dan sokongan stereo serta memori simpanan sebesar lapan gigabait.

Dengan paparan seluas 3.1 inci dan beresolusi 320x480, paparan skrin sentuh menjangkaui sehingga ke pusat butang (bahagian gesture). Bahagian ini diwujudkan untuk melancarkan sebarang aplikasi pada gajet ini.

Ia turut dilengkapi kamera 3.0 megapiksel bersama flash LED dan perisian DSP. Gajet yang memiliki sokongan USB 2.0 pada kadar kepantasan tinggi ini juga direka bagi keselesaan tangan pengguna.

Pada berat 135 gram, saiz Palm Pre adalah lebih kecil daripada sebuah iPhone dan telefon bimbit lain yang ada di pasaran ini.

Sistem Operasi (OS) Palm Web sumber terbuka ini membolehkan maklumat dan gaya hidup pengguna yang sibuk diselaraskan dengan hanya satu sentuhan jari.

Antara muka pengguna (UI) skrin rumah memiliki widget aplikasi suai padan yang beroperasi di bawah paparan. Hanya satu sentuhan jari pada widget, aplikasi tersebut akan muncul.


P/S : memang teknologi semakin cepat dan pantas...cepatlah otomen kerja best2...hahhaha...leh pakai benda alah ni...hehe ...mmg teringin sgt nk pakai....skrg pc fair kt Pusanika..ongkos mmg ada...hahhaa...tp alang2, nk cr yg tbaik...erm..nk sgt r beli kamera...tp tgk r dl.... sbb berangan sgt nk bnda alah ni, ni yg ltk crite hp ni kt my blog...wahhhh...hehehe....pjadi pdorong wt otomen.....n pgthuan fakta gak...hehehe...

No comments: